Sunday, January 18, 2009

Pelajaran Pertama

Untuk mempelajari AutoCad ada 4 asas pengetahuan yang perlu
  1. IDEA
  2. ARAHAN
  3. MEMASUKAN MAKLUMAT
  4. PEMILIHAN BAHAN
Sebelum mula melukis kita mesti ada Idea bagaimana bentuk lukisan yang akan dilukis, mesti memahami arahan-arahan seperti arahan membuat garisan atau bulatan dan sebagainya. Kita juga mesti pandai memasukan maklumat seperti saiz atau simbol-simbol tertentu didalam lukisan, begitu juga dengan pemilihan bahan -bahan untuk melukis.

Pastikan arahan pada mouse iaitu pick disebelah kiri digunakan untuk mengambil arahan dari icon atau apa-apa menu pada AutoCad, bagi memastikan arahan itu selesai klik pada enter disebelah kanan.

Pengunaan mouse ini amat penting kerana AutoCad sekarang lebih mudah dengan mengunakan icon dari meniap arahan, kerana kita terpaksa mengingat setiap arahan, dengan adanya icon kita tidak perlu meningatti setiap arahan untuk melukis.



Sekarang buka AutoCad, bagi mendapatkan icon yang dikehendaki pergi ke side bar pick pada icon yang dikehendaki, bar icon itu akan keluar di AutoCad anda.

Sekian untuk kali ini, Selamat mencuba..................


2 comments:

  1. bagus ada nya tutorial macam ni. kebanyakan nya di monopoli orang indon yang buat tutorial macam anda ni. Insyaallah...kalau ada beberapa kekeliruan pembaca, saya sedia membantu jika owner blog ni membenar kan.hehee...

    ReplyDelete
  2. Terimaksih kerana mengikuti blog saya SALAMNAIMAN

    ReplyDelete